Näthandel, vikt och emballage

Jag säljer mycket på Tradera och via min egen hemsida. I början var det jättesvårt att komma igång, just för att det är en djungel med skrymmande post och vikter. För att inte tala om att det är dyrt! Även om det är väldigt praktiskt för konsumenten att handla på nätet är det svårt att komma igång med näthandel, just för att det är svårt att hantera olika fraktbolag och räkna på vinsten efter emballage.

Börja alltid med att väga sakerna du säljer, väg dem inslagna i emballaget! Annars kommer inte fraktkostnaden att stämma. Kolla med postens tabell vad portot kostar. Kolla även med andra fraktbolag såsom DHL, Schenker.

Så här kommer mina tips för er som vill börja sälja över nätet.
1. Köp emballage i storpack, då kan du få ner kostnaden per styck.
2. Fundera på vilken typ av emballage du behöver. Kommer du sälja produkter i olika storlekar? Ska du använda dig av olika emballagelösningar, påsar och kartonger?
3. Se till så att dina saker inte förstörs i sändningen. Tejpa ordentligt och se till så att sakerna ligger mjukt. Posten kommer ligga på flera uthämtningsställen innan den slutligen kommer fram.
4. Tänkt på att emballage också kan vara reklam och ert första intryck. Miljövänliga kartonger? Logotyp på omslaget? Lyxiga omslag?
5. Glöm inte att det kostar mer att skicka skrymmande post.

snyggt emballage

Tänk vad kul det hade varit att få såna här paket på posten. Diverselåda från postemballage24, vadderad kartong.

 

Lycka till!