Homestyle

Det började med att IKEA heminredning hade kampanj. Om man bokade innan ett datum så ingick homestyling. Kul! Sagt och gjort. Jag bokade men det dröjde några veckor innan jag fick en tid. Tog ledigt från jobbet och åkte 1 1/2h till närmaste varuhus. Det tog drygt två timmar ett samtal om min stil, trots redan inskickat material och moodboard. Sen dröjde det fyra veckor innan Heminredaren hörde av sig för att säga att ”jag har börjat på ert vardagsrum” ni får svar i eftermiddag. Det tog alltså drygt en timme att sätta upp för IKEA. Från att motivationen varit på topp har den successivt avtagit på de fyra veckorna det tog att få svar. Kanske är jag otålig, men om man står mitt i en renovering och inga grejer är på plats blir man väldigt otålig att få i ordning. Det framgick heller aldrig att det skulle ta fyra veckor att få svar!

Trender inom service

Ikeas heminredning kostade ca 500kr om du betalar för den. Ikea utbud slår det mesta rent prismässigt på marknaden men ack så besvärligt. För att vara ett så stort företag som IKEA så är det inte direkt enkelt att handla av dem. Istället har det gått fyra veckor ”på hold ” för att min casino bonus ska investeras i heminredning.

Mötet vi hade i varuhus kunde lika gärna ha skett online, heminredaren kunde effektivt istället arbetat på moodboarden eller börjat rita upp rummet direkt på plats. Och jag hade varit överlycklig om jag fått med hela förslaget hem samma dag eller lagt en beställning där montör och installation i hemmet ingick till dagarna efter. Som sagt inspirationen och viljan har liksom avtagit.

Jag är extremt förtjust i service, personlig service. Allt från hemstäd, hämta matkassen till personlig shopper och heminredning. Men jag är inte intresserad av att vänta och få ge bort min dyrbara tid i onödan. Jag vill tjäna pengar och köpa de tjänsterna som behövs för att effektivisera min vardag. Lyxproblem? Måhända men samtidigt vi lever bara en gång och med karriär och barn så får man välja var man lägger sin tid rent ekonomiskt och för att må bra.

Hur blev då inredningen? Sådär..

Det primära behovet tillfredsställdes inte. Vi ville ha maxad förvaring och hon fokuserade på att ge oss tre beståmoduler.. ja det hade vi ju inte kunnat klura ut själva. Färgsättningen däremot var väldigt fint. Dock tog hon ingen hänsyn till att de gardiner som skulle sitta vid väggen.. fungerade inte enligt ritning för vi har ingen slät vägg, utan hade både surroundsystem och pelare som stod i vägen för den lösningen.

Ett tips till IKEA är att också jobba på efter processen. På Kappahl tex så får man 10% om man slår till direkt, Call to action. Just nu är jag inte så sugen på att handla alls på IKEA. Så det kanske blir en copycat på annat ställe. Tur för Ikea är ändå deras oslagbara priser annars hade valet varit lätt att välja något annat.

Betyg IKEA heminredning: Bra tjänst som kan bli bättre